Je hoort mensen vrij vaak zeggen, wanneer het over veilige auto's gaat, dat Volvo de veiligste auto's maakt. Dit heb ik meerdere malen van mijn ouders en leeftijdsgenoten van mijn ouders gehoord, maar ook van kennissen van mijn leeftijd die in de auto-industrie werken. Of de huidige auto's nou daadwerkelijk veiliger zijn of niet, Volvo heeft een onbetwistbare reputatie als het om veiligheid gaat. Voor mij was het lange tijd onduidelijk waar deze reputatie nou vandaan komt, voornamelijk ook omdat ik zelf niet zoveel weet van auto's. Wat ik wel goed kan is het internet afspeuren naar verklaringen en feitjes. Ik vroeg mij dus, waarschijnlijk net als jij, af waar Volvo deze uitstekende reputatie aan te danken heeft. Nu ik een beetje beter op de hoogte ben kan ik deze kennis met jullie delen, en dat doe ik dan ook!

Ze waren er vroeg bij

Toen andere merken nog probeerden zo veel mogelijk te produceren voordat regulaties tot stand kwamen, was Volvo juist ver zijn tijd vooruit. Al sinds de jaren vijftig is het merk continu bezig om vernieuwingen rond veiligheid uit te vinden. De meest bekende uitvinding is waarschijnlijk de driepuntsgordel. Voor het eerst werd dit veiligheidsmiddel geïntroduceerd voor de Volvo PV544 in 1959, lang voordat het verplicht werd in de auto's. Bovendien heeft Volvo toen iets gedaan dat andere automerken waarschijnlijk niet hadden gedaan. Door het ontwerp vrij op de markt te brengen, en geen patent aan te vragen, konden alle auto's dit systeem gaan gebruiken. In sommige schattingen wordt gesteld dat deze uitvinding maar liefst een miljoen levens heeft gered!

Blijven innoveren

Toen de reputatie van veiligheid eenmaal een algemene opinie was, werd het natuurlijk een speerpunt van de ontwikkeling van auto's door Volvo. De geschiedenis wijst uit dat het bedrijf behoorlijk onzelfzuchtig heeft geopereerd, maar het is intussen ook een belangrijk aspect van de business. In principe is de mate van veiligheid een core competance van Volvo. Het automerk gebruikt de meest geavanceerde testbanen om de precieze impact van verschillende botsingen te kunnen analyseren. In principe wordt er tot snelheden van 120 kilometer per uur alles aan gedaan om de kans op letsel of overlijden zo klein mogelijk te maken. Een interessant weetje is dat de XC90 intussen al 17 jaar op de markt is, en dat er nog nooit een persoon is overleden in dat model ten gevolge van een botsing of ander ongeluk. Tenminste, deze informatie klopt voor de openbaar gemaakte cijfers van het Verenigd Koninkrijk, van de jaren 2004 tot 2018. En dat terwijl er meer dan 70.000 modellen zijn verkocht in het VK. Als je ook graag van die veiligheid geniet, maar een XC90 echt niet kunt veroorloven, dan is een Volvo XC40 tweedehands een relatief gelijkwaardige keuze.