Als het gaat om de prijs is er geen F1 maximaal bedrag wat ze mogen kosten. In de praktijk zitten de bolides van Max en Jos Verstappen rond de 15 miljoen, voor inflatie gecorrigeerd. Het meeste bekeken stuk van de race is dan ook de start. Een klein foutje in deze dichtgepakte opstelling kan al snel een schade van 60 miljoen in 3 seconden veroorzaken. Spektakel voor de kijker, afschuw voor de verzekeraar. Verzekeringen zijn dan ook niet verrassend heel fors voor F1. Het is een sport die op het nippertje verzekerd kan worden.
Niet alles is te verzekeren
In de catacomben van een Turijns museum ligt een extravagant reliek. Een gouden kruis volledig afgewerkt met grote edelstenen. Materiaalwaarde: 100 miljoen. Voorbij de historische en artistieke waarde wilde geen enkele verzekeraar zich aan de object binden. Zodoende ligt dit kruis in de kelder. De F1 als sport hangt altijd eenzelfde zwaard van Damocles boven het hoofd. Hoe kan je dit soort bedragen reëel verzekeren? Een tegenvaller moet immers komen uit de andere polissen. Je snapt dat dit een heleboel normale autoverzekeringen zijn om dit te compenseren. De F1 verzekeren is echter meer dan alleen de waarde van de wagens. Zo moeten er ook een hele rits aan aansprakelijkheidskosten gedekt worden.
Mensen kosten geld
Al dat crashen is een mooi spektakel achter de buis, maar angstaanjagend van dichtbij. Losgebroken stukken koolstofvezel hebben weinig respect voor de bescherming hekken die het publiek moeten afschermen. Als je dan gewond raakt stel je natuurlijk de organisatie aansprakelijk. En hoewel deze schade onwaarschijnlijk is zijn dit wel de soort risico’s waar verzekeraars zich om bekommeren. In hun polis moet ook de dekking zitten voor, cru gezegd, een complete brandende bolide die door het publiek rolt. Naast de aansprakelijkheidsverzekering van het publiek is er ook een aparte post voor personeel in de pit. In 10 seconden haastig met powertools van metaal op metaal zitten terwijl de slang boven je hoofd extra krachtige en verrijkte brandstof in de wagen pompt is een recept voor gevaar. Het gaat dan ook regelmatig mis. Zo brak vorig jaar een monteur van Ferrari nog zijn been toen de coureur wegreed. In zo een hectische omgeving betekent een gebroken been ook dat je waarschijnlijk nooit meer bij de auto werkzaam kan zijn. De verhaalbare kosten zijn al snel flink. Gelukkig komt er genoeg geld in het laatje bij de F1, verzekeren is “maar” 20% van de kosten.